مبلمان شهری

نیمکت و صندلی شهری

پایه پرچم

پایه چراغ خیابانی

سطل زباله معمولی

سطل زباله مکانیزه

چراغ و پایه چراغ و استند نوری

استند نوری

چراغ تزئینی

پایه چراغ

چراغ خیابانی

چراغ پارکی


تجهیزات شهری

ایستگاه اتوبوس

وسیله بازی کودکان

دستگاه های ورزشی اماکن عمومی

صفحه اول مقالات مبلمان شهری

مقالات

طراحی عناصر مبلمان شهری

همه طراحان روشهای برخورد با یک پروژه طراحی را بخوبی می دانند . هنگام برخورد با عناصری نظیر مبلمان شهری اولین چیزی که غالب طراحان به سراغ آن می روند ( و حتی غالب مدیران شهری به آنها فقط دقت می کنند ) اصول و علم طراحی این عناصر است .

برای طراحی نیمکت به سراغ ارتفاع، ابعاد پشتی، ارگوومی و آنتروپومتری می رویم و زوایا را مشخص می کنیم؟  برای سطل زباله بدنبال حجم و تعداد و نحوه تخلیه می گردیم و یا اینکه چه مصالحی در چه جغرافیائی ماندگار است ؟ انگار که این نیمکت قرار است صدها سال پاسخگوی نیاز مردم باشد .

سوال اساسی اینجاست که اینها چه هستند ؟ سوال اساسی تر این است که نقش من طراح در این میان چیست ؟ مسائلی از این قبیل ، علم طراحی هستند که ملزم به رعایت آنها هستیم ولی رعایت آن باعث خلق اثری ماندگار و مفید نمی شود . آیا نقش یک فیزیکدان رعایت قوانین نیوتن است ؟ قطعا خیر.آیا رعایت ابعاد، اندازه و اصول علمی در طراحی عناصر مبلمان شهری مهم است ؟ پاسخ : بله اما کافی نیست . لازم است اما کافی نیست . ( بسیار دوست داشتم بگویم که رعایت این اصول حتی الزامی هم نیست . دوست داشتم بگویم تمامی آنها را فراموش کنید . فقط یک نیمکت راحت طراحی کنید . همین . بیخیال اندازه و ارگونومی اما فعلا نمی توانم !! )

ما به عنوان طراح باید چیزی به طرح اضافه کنیم و این نقش من طراح است . با رعایت اصول و قوانین تنها یک پلت فرم ساده داریم همین . وظیفه طراح اضافه گردن چیزهائی به این اصول است و این رمز ماندگاری و خلق آثار مهم مبلمان شهری است .

 

مبلمان شهری

طراحی مناسب و به كارگیری مبلمان شهری متناسب با محیط در بخش هایی از شهر كه به آنها فضاهای شهری می گوییم - فضاهایی همچون پارك‌ها، برخی میادین، پیاده‌روها، مراكز تجاری - تأثیر زیادی در كیفیت زندگی شهری بر جای می‌گذارد.
عناصری از مبلمان شهری تأثیری اساسی در مناسب‌سازی فضاهای شهری دارند.
نیمكت در مبلمان شهریابتدایی‌ترین روش برای احساس آرامش و راحتی در پارك‌ها، استفاده از نیمكت است. این نیمكت‌ها باید به شكلی قرار بگیرند كه دسترسی به آنها آسان و راحت باشد و در سراسر پارك و به تعداد زیاد موجود باشند. صندلی‌ها باید روبه‌روی مناظر زیبا قرار بگیرند اما در در مسیر رفت و آمد افراد نباشند.
نیمكت‌های مراكز عمومی شهر را نیز می‌توان برای آسایش و راحتی شهروندان، نزدیك مراكز ویژه‌ای مانند ایستگاه‌ها،‌كیوسك‌ها، باجه‌های تلفن، سطل‌های زباله و شیرهای آب قرار داد. مهم‌ترین محل برای قرار گرفتن نیمكت‌ها در سطح شهر، مراكزی است كه مردم در آنجا زیاد رفت و آمد می كنند؛ به ویژه مكان‌هایی كه برای استراحت و تفریح مردم در نظر گرفته شده است.
فضای باز زیبا و مناسب عمومی به شهروندان این امكان را می‌دهد كه در كنار یكدیگر از طبیعت اطراف لذت ببرند و با داشتن مكانی مناسب برای نشستن، احساس رضایت آنها چندین برابر شود. افراد مختلف، انواع متفاوتی از نیمكت‌های پارك یا فضاهای سبز را می‌پسندند كه این سلایق متفاوت، چگونگی طراحی نیمكت‌های پارك را تعیین می‌كند و به نوع طراحی آن‌‌ها تغییراتی می‌دهد.


برای نمونه، جوانان بیشتر روی قسمت بالای نیمكت یعنی تكیه‌گاه آن می‌نشینند تا روی خود نیمكت و این مورد باید در طراحی نیمكت‌های پارك یا فضاهای باز شهری مورد توجه قرار گیرد. همچنین نیمكت‌هایی كه به این مراكز اختصاص می‌یابد، باید از استحكام بیشتری در ناحیه پایه‌ها برخوردار باشد.
همچنین برای افراد مسن، نیمكت‌های دارای پشتی یا تكیه‌گاه ، راحت‌تر از نوع بدون تكیه‌گاه آن است، در حالی كه در مورد سایر افراد، صندلی‌های بدون پشتی این امكان را فراهم می‌كند كه در دو طرف نیمكت بنشینند.
ایستگاه‌های اتوبوس وجود یك ایستگاه اتوبوس مناسب، برای تمام سیستم‌های حمل و نقل درون شهری، امری واجب و ضروری است، اما میزان مناسب بودن این ایستگاه‌ها، بستگی به نظر شهروندانی ‌دارد كه از آن استفاده می‌كنند.
از دید مدیران شهری كه مسؤولیت رسیدگی به این موارد را بر عهده دارند، یك ایستگاه مناسب، ایستگاهی است كه به مراقبت و نگهداری كمتری احتیاج دارد اما ‌از دید شهروندان، یك ایستگاه خوب، محیط دید بالایی دارد و امكان سوار شدن راحت به اتوبوس را فراهم می‌كند.
مكان های بدون سایه‌بان، مكان‌های تجاری پر رفت و آمد، مكان‌هایی كه آمد و شد افراد سالمند در آنجا بیشتر است و مكان‌هایی كه در آن آب و هوا اعتدال مناسبی نداشته باشد، برای رفاه شهروندان نیازمند به نصب ایستگاه‌های درون‌شهری است.
بهترین مكان برای قرار گرفتن ایستگاه‌های اتوبوس،‌ نزدیك به مغازه‌ها و تقاطع‌ها است كه در این صورت، باید سه متر عقب‌تر از مسیر عبور و مرور قرار گیرد تا موجب بروز ترافیك و مزاحمت برای افراد پیاده نشود. چنانچه ایستگاه از تقاطع دور باشد، سایه‌بان ایستگاه باید 2 متر از پیاده‌رو عقب‌تر قرار گیرد تا برای ایستادن اتوبوس مشكلی ایجاد نشود.
میدان دید مناسب، مردم را قادر می‌سازد كه آمدن اتوبوس را ببینند. ایستگاه‌هایی كه از نظر طراحی ضعیف هستند به سبكی طراحی شده‌اند كه برای دیدن رفت و آمد اتوبوس، باید ایستگاه را ترك كرد و لب پیاده‌رو رفت.
مردم به اطلاعاتی در مورد زمان ورود و خروج اتوبوس به ایستگاه نیاز دارند. وجود تابلوهای اطلاع‌رسانی در ایستگاه‌ها، برای شهروندان و توریست‌ها بسیار جالب و مفید است؛ به ویژه در بسیاری از مراكز شهری كه افراد، به امنیت بیشتری نسبت به دیگر مراكز احتیاج دارند، مراكزی مانند پارك‌ها، مراكز خرید و دیگر مكان های عمومی، باید از تعداد بیشتری چراغ روشنایی استفاده شود.
در ایستگاه‌هایی كه چراغ‌های روشن دارند، شهروندان هنگام انتظار كشیدن، بیشتر احساس امنیت و آرامش می‌كنند. وجود چراغ‌ در كنار درهای ورودی ساختمان‌های مسكونی نیز برای رفت و آمد افراد مهم است. حتی هنگام تعطیل بودن مراكز نیز وجود چراغ از اهمیت بسزایی برخوردار است.
ظروف زباله ظروف زباله‌ای كه در سطح شهر قرار می‌گیرد به مصارف مختلفی اختصاص دارد. سطل‌های زباله‌ای كه در سطح شهر قرار می‌گیرد، باید به آسانی قابل دسترس، به تعداد زیاد و بی نیاز از محافظت باشد.
یكی از اشتباهات مهم در شهرسازی این است كه سطل‌های زباله را در جایی قرار می‌دهند كه بتوان به راحتی آنها را خالی كرد، نه این‌كه به راحتی برای شهروندان قابل دسترسی باشد. نتیجه این كار، خیابان های پر از زباله و سطل‌های خالی است، زیرا مردم وقت خود را برای یافتن سطل زباله صرف نمی‌كنند.
برای تعیین اینكه سطل زباله در چه جاهایی باید قرار بگیرد، مواردی را باید در نظر داشت؛ مانند نوع مبلمان شهری در خیابان و نوع و موقعیت طبقات اول ساختمان‌هایی از قبیل فروشگاه‌ها و رستوران‌ها. همچنین باید نوع و میزان زباله‌های این مراكز نیز با سطل‌های گذاشته شده متناسب باشد.
بهترین مكان برای گذاشتن سطل‌های زباله، مكان‌های تجاری و پررفت و آمد در حاشیه پیاده‌روها، نزدیك به اغذیه‌ فروشی‌ها و كنار صندلی‌های ایستگاه‌ها است.
برخی موارد را نیز در طراحی سطل‌های زباله باید در نظر داشت، مانند تفاوت در طراحی سطل‌های زباله با توجه به نوع زباله، داشتن دریچه برای دور نگاه داشتن از خطر واژگونی و نفوذ حیوانات به آن و در نظر گرفتن اندازه سطل به تناسب میزان استفاده و استحكام آن.
این موارد نیز در طراحی سطل‌‌های زباله باید در نظر گرفته شود: استقامت و دوام، موارد ضد حریق، رنگ، مقاومت در برابر آلودگی، لعاب داشتن سطل كه شامل رنگی می‌شود كه به راحتی ورقه نشود، استفاده از پلاستیك‌های مقاوم و ورقه‌های استیل گالوانیزه.
معیارهای رنگ‌آمیزی مبلمان شهری تقسیمات منطقه‌ای، عناصر مختلف شهری، معماری و بافت منطقه‌ای، از معیارهای اصلی رنگ‌آمیزی مبلمان شهری محسوب می‌شوند. در تقسیمات منطقه‌ای، عناصری مانند ویژگی‌های منطقه به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی، ویژگی‌های فرهنگی، مبلمان، علائم هدایتی، كیوسك‌ها، جدول‌ها، نرده‌ها و پل‌های عابر، مورد توجه قرار می‌گیرد.
همچنین نوع رنگ بر پایه پژوهش‌های رنگ از منظر روان‌شناسی شهری، پژوهش‌های روانكاوانه هر منطقه و طبقه‌بندی نیازهای رنگی بر اساس فرهنگ هر منطقه، رنگ فضای سبز و رنگ‌بندی گل‌آرایی ، هارمونی رنگ‌های طبیعی فضای سبز با رنگ حصارها و عناصر جنبی موجود در فضا و معماری، پژوهش‌های تكنولوژیك و شیمیایی رنگ و مصالح ماندگار و سازگار با شرایط محل و شرایط اقلیمی آن، تعیین می‌شود. همچنین كارشناسان به لحاظ شرایط اقلیمی، فصل‌های تابستان و بهار را برای این كار پیشنهاد می‌كنند.
تهران از جمله شهرهایی است كه به لحاظ بصری و منظر عمومی، دارای اغتشاشات و بی‌نظمی‌های فراوانی است و با كمی دقت می‌توان وجود این بی‌نظمی‌ها را در تمام نقاط و سیمای شهر احساس كرد.
كارشناسان، وجود رنگ مناسب در یك محیط شلوغ با مبلمان فرسوده و بی‌روح مانند تهران را برای ایجاد نشاط و آرامش در شهروندان ضروری می‌دانند و همچنین این عنصر را عاملی برای كمتر به نظر رسیدن این خرابی‌‌‌ها و فرسودگی‌‌ها به شمار می‌آورند.كیفیت رنگ‌آمیزیبا توجه به شواهد و مدارك موجود، موضوع رنگ در تهران هیچگاه ـ چه در گذشته و چه در حال حاضرـ به شكل تخصصی دنبال نشده و كیفیت كاربرد رنگ در شهر از سوی اغلب كارشناسان ضعیف ارزیابی می‌شود. به گفته كارشناسان رنگ‌های استفاده شده در تهران از نوع رنگ‌های روغنی است و به ندرت از رنگ‌های ماشینی استفاده می‌شود.

نویسنده : مهندس مهدی وکیلی صفا

 

وظايف اصلي ، مهم و كم اهميت از ديدگاه شهرداري ها در ايران

وظايف اصلي ، مهم و كم اهميت از ديدگاه شهرداري ها در ايران


متوسط انجام کل وظایف شهرداری ها تقسیم 4/48 درصد بوده است که بر همین اساس وظایف شهرداری ها را می توان به 3 گروه تقسیم نمود:
الف- وظایفی که اکثریت مطلق شهرداری ها ( بیش از 80 درصد) آنها را انجام می دهند و می توان آنها را وظایف اصلی و مورد تأکید عملی شهرداری ها تلقی نمود.
ب- وظایفی که توسط 50 تا 80 درصد شهرداری ها به انجام می رسند و وظایف مهم آنها را تشکیل می دهند.
پ- وظایفی که کمتر از 50 درصد شهرداریها آنها را انجام می دهند و می توان آنها را با ملاحظاتی ف جزء وظایف کم اهمیت شهداری ها ( در عمل و از دیدگاه خودشان) قلمداد نمود.

وظايف اصلي

هشت وظیفه ای که بیش از 80 درصد شهرداری ها آنها را انجام می دهند و می توان آنها را با ملاحظاتی، جزء وظایف کم اهمیت شهرداری ها ( در عمل و از دیدگاه خودشان) قلمداد نمود.
هشت وظیفه ای که بیش از 80 درصد شهرداری ها آنها را به انجام می رسانند عبارتند از :
زیر سازی ، جدول گذاری و آسفالت معابر؛
پیاده روسازی
احداث و نگهداری پارک و فضای عمومی؛
جمع آوری و دفع بهداشتی زباله
نظافت معابر و اماکن شهری
صدور پروانه ساختمان
تشکیل کمیسیون ماده صد و برخورد قانونی با تخلفات ساختمانی
جلوگیری از سد معبر.

وظايف مهم

احداث و ادارۀ تأسیسات خدمات شهری شامل کشتارگاه، گورستان، بازار روز و همچنین راه اندازی کارخانه آسفالت، احداث کتابخانه ، ادارۀ امور تاکسیرانی ، ارائه خدمات ایمنی و آتش نشانی ، ایجاد تأسیسات حفاظتی ( سیل گیرو.. ) ایجاد شبکه جمع آوری آب های سطحی، لایروبی مسیل ها و قنوات، رفع خطر از بناها ، کنترل صنایع مزاحم، نامگذاری معابر و نصب پلاک و انواع تابلوها، وظایفی می باشند که بین 50 تا 80 درصد شهرداری ها آنها را به انجام می رسانند.

وظايف كم اهميت ( از ديدگاه شهرداريها )

برخی از وظایفی که در تمام شهرداری ها قابل اجرا می باشند و اجرای آنها بستگی به جمعیت یا شرایط ویژه شهر ندارد، اما در اغلب شهرداری ها – بیش از 50 درصد آنها – متروک مانده اند، عبارتند از چاپ و انتشار ضوابط و مقررات اجرایی همراه با نقشۀ منطقه بندی شهر ، برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان شهرداری ها، احداث آبریزگاه، احداث مراکز فرهنگی، احداث زمین بازی، احداث پارکینگ ، تنظیم شناسنامه شامل تعدادد ف نوع و سن تقریبی درختان، پلاک کوبی درختان معابر و پارک ها پس از تنظیم مشخصات، انجام اقدامات لازم جهت حفظ بهداشت و زیبایی شهر از خطر حریق ، اتخاذ تدابیری برای حفظ شهر از خطر زلزله.
برخی از این وظایف ونیز به ندرت انجام می شود از جمله چاپ و انتشار ضوابط و مقررات اجرایی همراه با نقشه منطقه بندی شهر که از جمله وظایف شهرداری در زمینۀ اطلاع رسانی و به شهروندان و آشنا ساختن آنها با حقوق و وظایف خود در قبال طرح های جامع شهری است که فقط در هفت شهر (19 درصد) انجام می شود و یا اتخاذ تدابیر موثر برای حفاظت شهر از خطر حریق مانند تهیۀ شناسنامه ایمنی اماکن که از اهمیت به سزایی برخوردار است اما تنها در 35 درصد شهرها انجام می شود.
وظایف موردتأکید شهرداری بیشتر در حوزه های بهبود عبور و مرور شهری، بهبود محیط شهری و کنترل و نظارت شهری قرار دارند و در سایر حزه ها، وظیفه ای که بیش از 80 درصد شهرداری ها آ.ن را به انجام می رسانند، مشاهده نمی شود.

 

وظایف شهرداری کوالالامپور (مالزی )

وظایف شهرداری کوالالامپور (مالزی )


مفهومی که برنحوه انجام وظایف دولت محلی در مالزی حاکم است، عبارت از مسأله دستوری بودن وظایف در مقابل اختیاریبودن آنهاست. وظایف دستوری، تمامی وظایف اساسی نظیر جمع آوری زباله، روشنایی خیابانها و فعالیتهای مربوط به بهداشت عمومی را شامل می گردد. این خدمات حتماً باید ارائه شود و اولویت یا تأمین بهداشت عمومی است. از سوی دیگر وظایف اختیاری همان طور که از نامش پیداست، انتخابی بوده و شامل کلیه وظایف مربوط به توسعه شهری نظیر فراهم وسایل گذران اوقات فراغت، مسکن و آماده نمودن طرحهای مختلف می باشد. به طور کلی وظایف دستوری از نظر ماهیت عمده .وظایف جاری به حساب می آیند. حال آن که وظایف اختیاری، وظایف توسعه ای می باشند.

در کوالالامپور به طور مشخص اهم وظایفی که بر عهده شهرداری است، به شرح زیر می باشد:


نظافت و بهداشت شهری

( شامل نظارت بر کیفیت غذا و نوشابه ، تدارک بهداشت برای کودکان و مادران و ...)
ایجاد،توسعه و نگهداری خیابانها
مدیریت ترافیک
امور مربوط به فاضلاب
برنامه ریزی و کنترل توسعه
زیباسازی شهری
امور پارکها و تفریحات
مدیریت مسکن شهری و ساخت مساکن اجتماعی
کنترل تجارت و امور اقتصادی
شامل حفظ و توسعه فعالیتهای اقتصادی بین المللی و تدارک فرصتهای اشتغالاز طریق مشارکت بخش خصوصیدر توسعه ملی
برنامه ریزی و توسعه شهرکهای جدید
بهبود و بالا بردن سطح توسعه نواحی محروم و روستاهای اطراف شهر
مدیوریت هماهنگی و کنترل بلایای طبیعی ( آتش سوزی، سیل و ...)

 

شهرداری ها و بهره وری خدمات شهری

شهرداری ها و بهره وری خدمات شهری



--------------------------------------------------------------------------------


يكي از مباحث اساسي در مديريت شهري، مبحث بهره‌وري در خدمات شهري است.


موضوعي كه عمدتاً در بخش صنعت مورد بحث و بررسي بوده و در بخش خدمات به‌ويژه خدمات شهري مورد توجه قرار نگرفته است.


اين موضوع مدنظر وزارت كشور بوده و يكي از طرح‌هاي مطالعاتي مركز مطالعات برنامه‌ريزي شهري وزارت كشور در سال 1380 به تدوين شيوه‌هاي ارتقاي بهره‌وري خدمات شهري اختصاص يافت.


در اين طرح پس از تعريف شاخص‌هاي بهره‌وري، شيوه‌هاي ارتقاي بهره‌وري نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفته است كه از نتايج آن در اتخاذ سياست‌ها و تصميمات آينده در محورهاي مختلف خدمات شهري مي‌توان استفاده كرد.




نقش مديريت در بهره‌وري


مديريت، فرآيند بكارگيري كارآمد و مؤثر منابع مادي و انساني سازمان در برنامه‌ريزي، سازماندهي، اجرا و نظارت و كنترل براي نيل به اهداف سازماني با توجه به نظام ارزشي جامعه است. عامل اصلي و نقطه شروع ايجاد نهضت بهره‌وري در هر سازماني «مديريت» است. مديريت در تبيين و شناخت راه‌هاي ارتقاي بهره‌وري، نقش چراغ راه و هدايت‌گر را دارد. چه كسي مسئول آن است تا مراقب باشد كه منابع سازمان به بهترين وجه با هم تركيب شوند؟


در تمامي سازمان‌ها وظيفه ايجاد موازنه در استفاده از منابع و ايجاد هماهنگي بين كاركنان براي تحقق اهداف سازماني از جمله وظايف مديريت است.


در سازمان شهرداري اين وظيفه برعهده شهردار است. شهردار به‌عنوان مدير شهر بايد قادر به حفظ امكانات و سرمايه شهرداري باشد، ارتباطي سازنده با كاركنان شهرداري برقرار كند و در نهايت عامل بازدارنده اتلاف منابع مادي و انساني سازمان شهرداري باشد.




شاخص‌هاي بهره‌وري


تبيين شاخص‌هاي بهره‌وري، اولين گام است و شناخت اين شاخص‌ها از الزامات اساسي بهبود مديريت شهري است. از اين‌رو بايد براي همه وظايف شهرداري‌ها در بخش خدمات شهري، اين شاخص‌ها به دقت و با مطالعه‌اي عميق و گسترده تعريف شوند؛ از شاخص‌هاي حمل‌ونقل عمومي تا شاخص‌هاي بهداشت و نظافت شهري.


در گام دوم بايد وضعيت موجود با توجه به شاخص‌هاي ياد شده تبيين شود و در گام سوم استانداردهاي مشخصي براي اين شاخص‌ها تعريف شود و در نهايت شيوه‌هاي ارتقاي شاخص‌هاي بهره‌وري تعريف و تبيين شود. در اين زمينه مي‌‌توان به راهكارهايي چون جلب مشاركت مردم و ايجاد بستر مناسب براي شكل‌گيري سازمان‌هاي غيردولتي (ngo) و خصوصي‌سازي اشاره كرد.




راهكارهاي ارتقاي بهره‌وري


در يكي از راهكارهاي اجرايي فصل عمران شهري برنامه پنج ساله سوم توسعه كشور پيش‌بيني شده بود: «به‌منظور جلب مشاركت و سرمايه‌گذاري بخش‌هاي تعاوني، خصوصي و سازمان‌هاي غيردولتي در امر ايجاد و بهره‌برداري از تاسيسات و امكانات شهري، همراه با يكسان‌سازي نظام حمايت‌ها براي فعاليت‌هاي شهري بين شهرداري‌ها و مؤسسات خصوصي سرمايه‌گذار، هماهنگي لازم در جهت اقدامات دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط به عمل خواهد آمد».


براي تحقق راهكار ياد شده در جهت شاخص‌هاي بهره‌وري در امر خدمات و عمران شهري ‌بايد اقدامات اساسي انجام داد. اين امر مهم صورت نمي‌پذيرد مگر روح تحقيق و پژوهش در سازمان‌هاي مديريت شهري دميده شود و اين باور اساسي نزد مديران شهرداري‌ها ايجاد شود كه فعاليت‌ها و خدمات آنان وقتي ارزشمند و در جهت افزايش بهره‌وري است كه با تحقيق همراه بوده و مبتني بر حركت برنامه‌اي و از پيش انديشيده باشد.


ازاين‌رو استمرار حركت شوراهاي پژوهش‌هاي شهري در استانداري‌ها و نيز تشكيل مراكز پژوهشي شهرداري‌هاي كلانشهرها و ساير شهرهاي بزرگ كشور و نيز شكل‌گيري مراكز پژوهشي وابسته به شوراهاي اسلامي ضرورتي اجتناب‌ناپذير است؛ ضرورتي كه ناشي از افزايش بهره‌وري خدمات شهري است.




نوشته: علي نوذرپور - معاون سابق سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها

 
مطالب بیشتر...
حاضرین در سایت
ما 7 مهمان آنلاین داریم